Ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju datu bāze

6. Redzes profilaktiskā pārbaude bērniem optometrista praksē

Apstiprināts Zāļu valsts aģentūrā

2020.gada 19.jūnijā ar lēmumu Nr.1-50/413

Izvērsts medicīniskās tehnoloģijas metodes apraksts

I Ievads

Redzes profilaktiskās pārbaudes bērniem nepieciešamas, lai izvērtētu redzes un redzes sistēmas attīstību un agrīni atklātu redzes refraktīvos defektus, šķielēšanu, ambliopiju, strukturālas acs izmaiņas, akomodācijas un ar šķielēšanu nesaistītus binokulārās redzes traucējumus. Redzes profilaktiskās pārbaudes var tikt veiktas gan pirmsskolas, gan skolas vecuma bērniem. Pirmsskolas vecuma bērniem laicīgi neatklātas un neārstētas redzes problēmas var novest līdz neatgriezeniskam redzes bojājumiem. Piemēram, ambliopijas visefektīvākā ārstēšana ir tieši agrīnā, pirmsskolas vecumā, atklājot to līdz 6 gadu vecumam. Neārstēta tā saglabājās visu dzīvi, ietekmējot arī citas redzes funkcijas (acs akomodāciju, kontrastredzi, stereoredzi u.c.) un citas spējas (redzes uztveri, lasīšanu u.c.). Skolas vecuma bērniem palielinātas tuvuma redzes slodzes ietekmē var veidoties akomodācijas un binokulāro funkciju traucējumi, attīstīties redzes refraktīvie defekti, kas var negatīvi ietekmēt bērna vispārējo attīstību un mācīšanās spējas, integrāciju sabiedrībā un ierobežot profesijas izvēles iespējas nākotnē.

Bērnu redzes profilaktisko pārbaužu metodes pasaulē un Latvijā strauji attīstās. Redzes profilaktiskā pārbaude bērniemneaizstāj pilnu redzes pārbaudi, bet iekļauj dažādām vecuma grupām piemērotas redzes skrīninga metodes un testus.

Medicīniskā tehnoloģija (turpmāk - MT) „Redzes profilaktiskā pārbaude bērniem optometrista praksē” ir redzes novērtēšanas funkcionālo testu kopums un darbības, kas ļauj pārliecināties par redzes sistēmas attīstības norisi un redzes funkcionalitāti atbilstoši vecuma normām un lemt par nepieciešamību nosūtīt pacientu pie cita redzes speciālista.

MT ieviešanas mērķis ir ātri, neinvazīvi un efektīvi ar atsevišķām katrai vecuma grupai īpaši pielāgotām skrīninga metodēm izvērtēt, vai bērna redzes sistēma attīstās normāli un vai redzes funkcijas darbojas atbilstoši bērna vecumam un redzes pieprasījumam, un identificēt situācijas, kad bērnu nepieciešams nosūtīt pie redzes aprūpes speciālista detalizētai izmeklēšanai un redzes funkciju terapijas nozīmēšanai.

MT ieviešanas paredzamais rezultāts: savlaicīgi konstatējot kādas redzes funkcijas vai acu struktūras attīstības novirzi no normas, tiks uzlabota bērnu redzes veselības aprūpe, radīti apstākļi savlaicīgas redzes terapijas uzsākšanai, kas kopumā pozitīvi veicinās bērnu individuālo attīstību un sabiedrības veselību ilgtermiņā.

II MT pielietojuma iespējas un nosacījumi

MT paredzēta lietošanai optometrijā. MT var tikt iekļauta pilnā redzes funkciju pārbaudē, tomēr pati MT nav pilnvērtīga redzes pārbaude, kuras laikā diagnosticē redzes funkcionālos vai redzes uztveres traucējumus. Tā ir metodika, ar kuras palīdzību var ātri un vienkāršoti atlasīt bērnus ar redzes traucējumiem un sniegt informāciju bērnu vecākiem par redzes stāvokli vai nepieciešamības gadījumā ieteikt apmeklēt bērnu redzes aprūpes speciālistu padziļinātai redzes pārbaudei. Bērniem redzes profilaktiskā pārbaude jāveic noteiktā vecumā neatkarīgi no simptomu, sūdzību vai redzes korekcijas esamības.

Indikācijas:

  • 3-5 gadu vecums bērniem
  • 6-7 gadu vecums bērniem;
  • periodiski redzes aprūpes speciālista noteiktos intervālos vai simptomu, sūdzību vai citu speciālistu nosūtījuma gadījumā bērniem 8-18 gadu vecumā.

Kontrindikācijas:

  • vecāku, aizbildņu vai likumīgi apstiprinātu pavadošo personu nepiedalīšanās bērna redzes pārbaudē;
  • acu un vispārējo slimību vai patoloģiju gadījumi, kas ietekmē redzes funkcijas un uztveri, akūtu epizožu brīdī, līdz situācija stabilizējas;
  • redzes pārbaudes brīdī pacients vai viņa likumīgais aizbildnis atrodas zāļu, toksisku vielu, narkotisku vielu vai alkohola ietekmē;
  • specifisku redzes funkciju testu pielietošana gadījumos, kurus norādījis ražotājs (piemēram, epilepsijas gadījumā mirgojošu testu lietošanas ierobežojums).

Komplikācijas un iespējamās blakusparādības:

  • redzes testos, kuros notiek redzes sasprindzināšana, pēc testa veikšanas var būt neliels un īslaicīgs acu nogurums;
  • pielietojot dažādus apgaismojumus un krāsu filtrus, var būt īslaicīgs, ātri pārejošs redzes apžilbums vai diskomforts.

Pielietošanas joma:

  • bērna redzes funkciju novērtēšana;
  • bērna redzes funkciju monitorings;
  • bērna redzes sistēmas funkcionalitātes ietekmes novērtēšana uz vispārējo attīstību vai konkrētu uzdevumu veiktspēju.

Brīdinājumi un piesardzība

Pielietojot MT „Profilaktiskā redzes pārbaude bērniem optometrista praksē”, izvairīties no spožu projektoru, gaismas avotu lietošanas, pacientus biedējošām darbībām. Izmeklēšana jāveic, panākot savstarpējo sapratni un sadarbību.

III MT metodes apraksts

Pirms procedūras pacienta sagatavošana

Pirms procedūras tiek ievērotas higiēnas prasības – tiek dezinficētas optometrista plaukstas un izmantojamo instrumentu virsmas, kas nonāk saskarē ar pacienta ādu. Veicot redzes profilaktisko pārbaudi bērniem, komunikāciju realizē gan ar pašu pacientu (bērnu), gan ar viņa likumīgo pārstāvi.

MT pielietošana bērniem vecuma grupā 3-5 gadi

3-5 gadus veciem bērniem optometrista veiktās profilaktiskās redzes pārbaudes mērķis ir izvērtēt, vai redzes sistēma attīstās nortmāli (savlaicīgi pamanīt ametropiju, šķielēšanu, ambliopiju vai acs struktūru veselības traucējumus), lai identificētu situācijas, kad bērnu nepieciešams nosūtīt uz pilno pārbaudi pie optometrista vai oftalmologa. Pārbaudi veic visiem bērniem, kuriem nav līdz šim konstatēti redzes traucējumi (bērni, kuriem jau ir konstatēti redzes traucējumi, šajā vecumā atrodas optometrista vai oftalmologa uzskaitē un iziet redzes pārbaudes atbilstoši noteiktajam režīmam).

Anamnēzes ievākšana

Anamnēzi ievāc, izvēloties pacientam un viņa likumīgajam aizbildnim pieņemamu komunikācijas metodi. Noskaidro informāciju par gestācijas laiku, dzimšanas svaru, gestācijas norisi un dzemdībām, traumām, saslimšanām, vispārējoveselību, vispārējo attīstību, lietotajiem medikamentiem, ārstēšanu, alerģijām, ģimenes anamnēzi. Noskaidro, vai pacientam vai viņa ģimenes locekļiem ir sūdzības par bērna redzi.

Redzes asuma novērtēšana

Nosaka redzes asumu tālumā un tuvumā, monokulāri un binokulāri, izmantojot standartizētu metodi (E burtu vai Lea tabulas). Izvērtē iegūtā redzes asuma atbilstību vecuma normai pēc Snellena definētajām normām dažādām vecuma grupām pirmsskolas vecuma bērniem (laicīgai ametropiju, ambliopijas riska grupas atlasīšanai).

Bruknera tests vai sarkanā refleksa tests

Ametropijas, anizometropijas, šķielēšanas, optisko vižu dzidrības skrīningam veic Bruknera testu vai sarkanā refleksa testu. Refleksu krāsas novērtēšana papildus ļauj izvērtēt, vai tīklenes centrā nav izmaiņas, izdarīt secinājumus par abu acu iesaisti redzes procesā.

Zīlīšu reakcijas novērtēšana

Tiek novērtēta zīlīsu reakcija uz gaismu un uz akomodatīvu stimulu, kas kalpo kā tīklenes, neiroloģijas skrīnings un tuvuma triādes darbības skrīnings.

Binokularitātes novērtēšana

Lai novērtētu bērna acu fiksāciju un izslēgtu šķielēšanu, veic vienpusējo un alternējošo aizklāšanas testu tālumā un tuvumā. Par binokulārās sadarbības pakāpi un stereoredzi informāciju gūst, veicot Langes testu. Pēc speciālista izvēles papildus pieļaujams novērtēt arī redzes raksturu, izmantojot Vorsa testu vai Bagolīni testu. Izvērtē binokulārās sadarbīas līmeņa atbilstību vecuma normai.

Acu kustību muskuļu darbības novērtēšana

Novērtē konverģenci, izmantojot plūstošo metodi. Veic acu kustību novērtēšanas testu 8 skata virzienos. Izvērtē acu kustību muskuļu spēju darboties saskanīgi un atbilstoši vecuma normai.

Krāsu redzes novērtēšana

Binokulāri novērtē bērna krāsu redzes uztveri ar īpašiem bērniem piemērotiem redzes testiem, lai izslēgtu iedzimtus tīklenes un neiroloģiskos defektus.

Skrīninga metodēs 3-5 gadus veciem bērniem neiekļauj padziļinātus izmeklējumus kā oftalmoskopiju, nedz arī objektīvās refrakcijas mērījumus. Visus izmeklējumus veic pie medicīniski nepaplašinātām zīlītēm. Par redzes funkciju attīstību lemj, vadoties pēc redzes funkcijām un skrīninga testu rezultātiem. Konstatējot jebkādas novirzes no normas, par to tiek informēts bērna likumīgais pārstāvis, sagatavots slēdziens par bērna profilaktiskās redzes pārbaudes testu rezultātu atbilstību vispārpieņemtajām vecuma normām un rekomendēts vērsties pie oftalmologa pilnas redzes pārbaudes veikšanai.

Ja redzes funkciju attīstība atbilst vecuma normai, nozīmē turpmāko profilaktisko redzes pārbaudi 6-7 gadu vecumā.

MT pielietošana bērniem vecuma grupā 6-7 gadi

6-7 gadus veciem bērniem optometrista veiktās profilaktiskās redzes pārbaudes mērķis ir savlaicīgi pamanīt ametropiju, šķielēšanu, ambliopiju vai acs struktūru veselības traucējumus, lai nepieciešamības gadījumā savlaicīgi nosūtītu bērnu uz pilno redzes pārbaudi pie optometrista fai oftalmologa. Šajā vecuma grupā tiek pieņemts, ka redzes sistēma galvenajos virzienos jau ir attīstījusies un ka var piemērot noteiktas normas, kā arī pielietot papildu izmeklēšanas testus. Pārbaudi veic visiem bērniem, kuriem nav līdz šim konstatēti redzes traucējumi vai nav veikta iepriekšēja redzes pārbaude (bērni, kuriem jau ir konstatēti redzes traucējumi, šajā vecumā atrodas optometrista vai oftalmologa uzskaitē un iziet redzes pārbaudes atbilstoši noteiktajam režīmam).

Anamnēzes ievākšana

Anamnēzi ievāc, izvēloties pacientam un viņa likumīgajam aizbildnim pieņemamu komunikācijas metodi. Noskaidro informāciju par gestācijas laiku, dzimšanas svaru, gestācijas norisi un dzemdībām, traumām, saslimšanām, vispārējoveselību, vispārējo attīstību, lietotajiem medikamentiem, ārstēšanu, alerģijām, ģimenes anamnēzi. Noskaidro, vai pacientam vai viņa ģimenes locekļiem ir sūdzības par bērna redzi.

Redzes asuma novērtēšana

Nosaka redzes asumu tālumā un tuvumā, monokulāri un binokulāri, izmantojot standartizētu metodi (E burtu vai Lea tabulas). Izvērtē iegūtā redzes asuma atbilstību vecuma normai pēc Snellena definētajām normām dažādām vecuma grupām pirmsskolas vecuma bērniem (laicīgai ametropiju, ambliopijas riska grupas atlasīšanai).

Hipermetropijas tests

Izmantojot +2,50 D proves lēcas, binokulāri veic hipermetropijas novērtēšanas testu ar mērķi izvērtēt un izslēgt iespējamu vecumam neatbilstoša lieluma hipermetropiju.

Bruknera tests vai sarkanā refleksa tests

Ametropijas, anizometropijas, šķielēšanas, optisko vižu dzidrības skrīningam veic Bruknera testu vai sarkanā refleksa testu. Refleksu krāsas novērtēšana papildus ļauj izvērtēt, vai tīklenes centrā nav izmaiņas, izdarīt secinājumus par abu acu iesaisti redzes procesā.

Zīlīšu reakcijas novērtēšana

Tiek novērtēta zīlīsu reakcija uz gaismu un uz akomodatīvu stimulu, kas kalpo kā tīklenes, neiroloģijas skrīnings un tuvuma triādes darbības skrīnings.

Binokularitātes novērtēšana

Lai novērtētu bērna acu fiksāciju un izslēgtu šķielēšanu, veic vienpusējo un alternējošo aizklāšanas testu tālumā un tuvumā. Par binokulārās sadarbības pakāpi informāciju iegūst, pārbaudot stereoredzi: izmanto Langes testu vai citus testus (Randot, Titmus vai Lea Mušas testu).

Acu kustību muskuļu darbības novērtēšana

Novērtē konverģenci, izmantojot plūstošo metodi. Veic acu kustību novērtēšanas testu 8 skata virzienos. Izvērtē acu kustību muskuļu spēju darboties saskanīgi un atbilstoši vecuma normai.

Krāsu redzes novērtēšana

Binokulāri novērtē bērna krāsu redzes uztveri ar īpašiem bērniem piemērotiem redzes testiem, lai izslēgtu iedzimtus tīklenes un neiroloģiskos defektus.

Skrīninga metodēs 6-7 gadus veciem bērniem neiekļauj oftalmoskopiju, retinoskopiju, autorefraktometriju. Visus izmeklējumus veic pie medikamentozi nepaplašinātas zīlītes. Par bērna redzes funkciju attīstību lemj pēc redzes funkcijām. Konstatējot jebkādas novirzes no normas, par to tiek informēts bērna likumīgais pārstāvis, sagatavots slēdziens par bērna profilaktiskās redzes pārbaudes testu rezultātu atbilstību vispārpieņemtajām vecuma normām un rekomendēts vērsties pie optometrista pilnas redzes pārbaudes veikšanai. Konstatējot acu struktūru veselības traucējumu pazīmes, bērnu nosūta izmeklēšanai pie oftalmologa. Ja redzes funkciju attīstība atbilst vecuma normai, nozīmē turpmākās profilaktiskās redzes pārbaudes periodiski ik pēc 2 gadiem.

MT pielietošana bērniem vecuma grupā 8-18 gadi

8-18 gadus veciem bērniem optometrista veiktās profilaktiskās redzes pārbaudes mērķis ir savlaicīgi pamanīt iegūto ametropiju, akomodācijas un ar šķielēšanu nesaistītu binokulāro funkciju traucējums. Šajā vecuma grupā tiek pieņemts, redzes sistēma ir pilnībā attīstījusies un var piemērot noteiktas normas, kā arī papildu izmeklēšanas testus. Pārbaudi veic visiem bērniem, kuriem nav līdz šim konstatēti redzes traucējumi vai nav veikta iepriekšēja redzes pārbaude (bērni, kuriem jau ir konstatēti redzes traucējumi, šajā vecumā atrodas optometrista vai oftalmologa uzskaitē un iziet redzes pārbaudes atbilstoši noteiktajam režīmam).

Anamnēzes ievākšana

Noskaidro informāciju par iepriekšējās redze pārbaudes vai skrīninga rezultātiem, traumām, saslimšanām, vispārējo veselību, vispārējo attīstību, medikamentiem, ārstēšanu, alerģijām, ģimenes anamnēzi, sekmēm un mācīšanās spējām, sociālo anamnēzi (pulciņi, ārpusskolas aktivitātes). Noskaidro, vai pacientam vai viņa ģimenes locekļiem ir sūdzības par bērna redzi.

Redzes asuma novērtēšana

Nosaka redzes asumu tālumā un tuvumā, monokulāri un binokulāri, izmantojot standartizētu metodi (E burtu vai Lea tabulas). Izvērtē iegūtā redzes asuma atbilstību vecuma normai pēc Snellena definētajām normām dažādām vecuma grupām (lai laicīgi diagnosticētu ametropijas).

Hipermetropijas tests

Izmantojot +2,50 D proves lēcas, binokulāri veic hipermetropijas testu ar mērķi izvērtēt un izslēgt iespējamu vecumam neatbilstoša lieluma hipermetropiju.

Modificētais Toringtona tests

Modificēto Toringtona testu veic tuvumā un tālumā. Papildus tuvumā testu veic ar ±2,00 D stiprām proves lēcām vai fliperi un veic AK/A aprēķinu, lai laicīgi diagnosticētu ar šķielēšanu nesaistītu binokulāro funkciju traucējumus.

Akomodācijas un verģences tolerances skrīnings

Akomodācijas viegluma toleranci nosaka, veicot 2 ciklus ar ±2,00 D proves lēcām vai lēcu fliperi. Verģences viegluma toleranci nosaka, veicot 2 ciklus ar 12 pd BĀ/3 pd BIE prizmu fliperi vai tam līdzvērtīgu iekārtu. Novērtē iegūto rezultātu atbilstību vecuma normai.

Binokularitātes novērtēšana

Lai novērtētu bērna acu sadarbību, veic vienpusējo un alternējošo aizklāšanas testu tālumā un tuvumā. Par binokulārās sadarbības pakāpi informāciju iegūst, pārbaudot stereoredzi: izmanto Langes testu vai citus testus (Randot, Titmus vai Lea Mušas testu).

Acu kustību muskuļu darbības novērtēšana

Novērtē konverģenci, izmantojot plūstošo metodi. Veic acu kustību novērtēšanas testu 8 skata virzienos. Izvērtē acu kustību muskuļu spēju darboties saskanīgi un atbilstoši vecuma normai.

Skrīninga metodēs 8-18 gadus veciem bērniem neiekļauj oftalmoskopiju, retinoskopiju. Var iekļaut autorefraktometriju papildus orientējošas informācijas iegūšanai. Visus izmeklējumus veic pie medikamentozi nepaplašinātas zīlītes. Par bērna redzes funkciju attīstību lemj pēc redzes funkcijām. Konstatējot jebkādas novirzes no normas, par to tiek informēts pacients vai bērna likumīgais pārstāvis, sagatavots slēdziens par bērna profilaktiskās redzes pārbaudes testu rezultātu atbilstību vispārpieņemtajām vecuma normām un rekomendēts vērsties pie optometrista pilnas redzes pārbaudes veikšanai. Konstatējot acu struktūras veselības traucējumu pazīmes, bērnu nosūta izmeklēšanai pie oftalmologa. Ja redzes funkciju attīstība atbilst vecuma normai, nozīmē turpmākās profilaktiskās redzes pārbaudes periodiski ik pēc 2 gadiem.

IV MT realizācijas materiāli tehniskais nodrošinājums

Ārstniecības personas

Veikt redzes profilaktiskās pārbaudes bērniem var sertificēts optometrists (n114), kas apguvis medicīniskās tehnoloģijas lietošanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas pamata vai tālākizglītības procesā.

Medicīniskās ierīces, metodes

MT realizācijai drīkst izmantot tikai Latvijas tirgū likumīgi ievietotas medicīniskās ierīces, un metodes. Bērnu redzes profilaktiskās veikšanai ir nepieciešamo sekojoši instrumenti, ierīces, metodes un testi:

  • acs objektīvās refrakcijas noteikšanas instrumenti (retinoskops jeb skiaskops, auto-refraktometrs u.c.);
  • bērna sejas pantiem pielāgots proves ietvars;
  • proves lēcu komplekti (sfēriskas un cilindriskas lēcas, prizmas, oklūderi, apertūras, filtri u.c.) un briļļu lēcu sistēmas ar maināmu optisko stiprumu, t.sk. foropters u.c.;
  • bērnu vecumam un sapratnei atbilstošas redzes asuma noteikšanas metodes (puscaurspīdīgi un necaurspīdīgi aizklājēji, redzes asuma optotipu tabulas, optotipu zīmju projektori, optotipu paneļi, tuvuma redzes optotipu un tekstu tabulas u.c.);
  • fiksācijas objekts konverģences un acu kustību novērtēšanai
  • bērnu vecumam un sapratnei atbilstoši binokulārā redzes rakstura noteikšanas instrumenti un testi (Vorsa tests, Bagolīni tests, Šobera tests, sarkanā stikla tests, specializēti datorizēti testi u.c.);
  • bērnu vecumam un sapratnei atbilstoši stereoredzes novērtēšanas instrumenti un testi (Lange tests, Ostenberga tests, TNO tests, Titmus tests, Lea mušas tests, Random tests, specializēti datorizēti testi u.c.);
  • acs akomodācijas funkcionalitātes novērtēšanas instrumenti un testi (fliperi, fiksācijas kartes, lēcas, skiaskops, multifunkcionālie refraktometri ar akomodācijas funkciju un atpalikšanas mērīšanas iespēju u.c.);
  • bērnu vecumam un sapratnei atbilstoši krāsu redzes testi (pseidoizohromatiskās plates un tabulas, krāsu piekārtošanas testi, datorizēti krāsu redzes skrīninga testi u.c.);
  • diagnostiskais lukturītis acu zīlīšu reakciju novērtēšanai;
  • dažāda vecuma bērnu automatizētie redzes skrīninga instrumenti, metožu kopas un atsevišķu testu komplekti.

Telpas un telpu tehniskais nodrošinājums

Medicīnisko tehnoloģiju realizē telpās, kas atbilst Latvijas Republikas likumu un citu normatīvo aktu prasībām ambulatorai vai stacionārai veselības aprūpes iestādei.

 

 

Latvijas Optometristu un optiķu asociācija

2020. gada 4. martā